Nemrég olvastam, hogy a BKV a bliccelés visszaszorítását újabb munkaerő-felvétellel, konkrétan a buszokon kalauzok és biztonsági őrök alkalmazásával kívánja megoldani. Biztos (?) vannak, akik úgy vélik, igazán dicséretes törekvés, hogy - legyünk jóhiszeműek - a gazdasági válság miatt munkanélkülivé vált tömegek számára munkahelyeket teremt egy közpénzből finanszírozott, egyre jobban eladósodó közlekedési vállalat. De most a nemzetgazdasági összefüggéseket figyelmen kívül hagyva koncentráljunk inkább a BKV és az utasok jelenlegi helyzetére, valamint a hosszabb távú következményekre. Nem tudom pontosan mióta, de 5-10 éve folyamatosan tervezik, hogy nyugati mintára automatizálják a BKV közlekedési eszközein (legalábbis a metrókon biztos) a jegyellenőrzést. Ez azt jelentené, hogy "okos" (maradjunk annyiban, nem csúcstechnológiát igénylő) beléptetőkapuk ellenőriznék van-e bérletünk, vagy ha nincs, bedugtunk-e egy érvényes jegyet a megfelelő nyílásba. Az ötlet előnyeit, azt hiszem, nem kell ecsetelni. A BKV egyszeri ráfordítással (és valamennyi üzemeltetési költséggel) lényegesen csökkenthetné a képzetlen munkaerő fordított bérkiadásait, miközben lényegesen javulna a társaság, a főváros és az ország imázsa, hiszen nem kellene folyamatos - időnként a tettlegességig menő - küzdelmet folytatniuk az ellenőröknek és az utasoknak. A becsületes utasok nem húznák fel magukat azon, hogy egy napon belül negyedszer vizsgálják meg a bérletét (az én negyedéves bérletem pl. nagyon népszerű, már több ellenőr is meglepve nézegette), feltartva ezzel a gyalogosforgalmat, a bliccelők nem jutnának be, az ellenőrök meg kereshetnének valami hasznosabb tevékenységet maguknak.

De nem, a BKV az ellenőrök számának növelésével, biztonsági örökkel és kalauzokkal küzd a bliccelés ellen - időnként az értetlen külföldiek és becsületes utasok ellen is. Kiváncsi lennék, készült-e bármilyen számítás arra vonatkozóan, hogy az elmúlt időszakban, mióta - tapasztalataim szerint - ugrásszerűen megnőtt az ellenőrző személyzet létszáma, mennyivel nőtt a jegy- és bérleteladásból (na jó, még a birságolásból is) származó bevétel. Továbbá, ami a lényeg: ez bevételnövekmény (ha ugyan van) nagyobb-e mint bérköltségek növekménye. Mert ha nem, nyugodtan tessék visszacsinálni az egészet - mindenki jobban jár!

Ha készült ilyen elemzés, és eszerint a fokozott ellenőrzés több bevételt hozott, mint az ellenőrzés költsége, a BKV talán javíthatna megítélésén, ha nyilvánosságra hozná. Ha ellenkező eredmény született, akkor tessék a fentiek szerint eljárni, ha meg nem készült ilyen elemzés, akkor meg nem kéne felelőtlenül tovább növelni a bérköltségeket az ellenőrzést végző személyzet számának felduzzasztásával.

Már csak azért sem, mert ha erre megy el a BKV pénze, akkor soha nem lesz autamatizált jegyellenőrzés, és előbb-utóbb az előregyártott jegyeket és bérleteket is megszüntethetjük, majd mindenki fizet a metróvezetőnél, jobb esetben a kalauznál.

A bejegyzés trackback címe:

https://kismagyar.blog.hu/api/trackback/id/tr841292630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása